varför ska de vara så dyrt?&Berättar om då jag fick keliaki.


glutenfria produkter, bild lånad från google!

Varför ska mat och annat vara dyrare som är t.ex glutenfritt..... liksom vi som har allergier får betala ett högre pris för det vi äter..är ju helt fel! Borde vara i samma prisklass som mycket annat... liksom ett glutenfritt brödpaket kostar närmare 4€/40 kr...glutenfri mat dubbelt dyrare än vanlig mat.... Det är helt fel! Vi får lida med vår allergi och också hamna betala extra pris för det. Och dessutom får man en liten ersättning... åtminståne om man är över 16 år..
Jag fick diagnoesen keliaki vilket innebär glutenintolerans för ca en månad sen. Har egentligen haft symptom sen halvt år tillbaka men först inbillade jag mig att jag hade blivit tjock...min mage blev så stor att jag såg ut att vara i 8 månaden gravid. Men så upptäckte jag att jag hade fått kraftig förstoppning och då förstod jag att nåt är fel. Det blev att ta en massa blodprover utan resultat och sedan blev det gastroskopi undersökning men provsvaren blev försenade.
Efter två veckor hamnade jag in på sjukhus (akut) med ambulans för att jag hade spytt blod&kraftiga magsmärtor så att jag inte fick luft och så fick jag veta andra dagen på sjukhuset att jag har keliaki (glutenintolerans). Pga "biverkningar" med den nya kosten fick jag stanna kvar några nätter för att uppfölja att inte nåt värre skulle hända.
Mina symptom på glutenintolerans: förstoppning&ledvärk
Jag har lindrig laktosintolerans också men kan i en viss mängd äta sånt som innehåller laktos så det är att hålla extra koll.
Är det någon av er som också är glutenintolerant eller känner någon som har det?

Kommentarer
Postat av: Danno- En foto & vardagsblogg

en min kaveri e gluten, tror hon ha vari sen liten nog :)

2011-06-13 @ 22:36:37
URL: http://xdanno.webblogg.se/
Postat av: Cami

hmm.. är det månne dyrare att tillverka glutenfritt då? synd att de e så dyrt nog :/

2011-06-14 @ 05:26:37
URL: http://reminiscences.blogg.se/
Postat av: Smilla, glutenfrittliv.se

Roligt att läsa din historia, jag håller fullstädändigt med dig!

2011-06-15 @ 05:16:01

Lämna en kommentar här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
© Copyright på denna blogg! Fråga om ni vill låna nåt!